Mølnmuran og Tidevannsstien - en godt tilrettelagt sti

Turen starter ved småbåthavna på Sandvågen og er ca 3,3 km tur/retur. Her er det turmuligheter i begge retninger, men tar man til høyre er det godt tilgjengelig hele veien til turmålet på Tidevannstien. Stien går langs sjøen, forbi naustrekka og videre til Mølnmuran, der Straumen Tidevannsmølle tidligere sto. Videre går turen under Straumbrua, rundt og over den. Rett etter brua tar man inn til høyre og følger stien litt ned og langs sjøen til man er framme. Her er det god utsikt utover skjæret, de flotte strømningene og sjøen. Turen går mest på hardpakket grus, men noe på asfalt også. Turen er flat hele veien bortsett fra en bakke opp på brua og en bakke ned fra brua. Det er flere hvile- og rasteplasser langs turen. Spesielt fint er det på enden av Tidevannsstien. Nærmeste toalett er i Mustrøparken eller på Straumsenteret. Deler av turen er brøytet på vinteren og deler av turen har belysning.

Hvordan komme dit: Kjør til Straumen på Inderøya. Uansett hvilken retning man kommer fra tar man inn retning Rema 1000 når man kommer til tettstedets eneste rundkjøring. Så følger man veien forbi butikksenteret og ned til båthavna på Sandvågen. Det går også an å parkere på parkeringa til Tidevannsstien som er på sørsida av Straumbrua.