Ørin - en godt tilrettelagt sti

Ørin er det et flott nettverk med flate stier som er brede og har et solid underlag. Her er det fint å dra på tur med både barnevogn, sykkel, rullestol og gåhjelpemiddel. Runden vist her er ca. 4,5 km og godt skiltet. Langs stien finnes det flere hvile- og rasteplasser. Noen rasteplasser har meget god sjøutsikt også. Følger man stien fra Russervegen retning Verdalsbrua, vil man gå gjennom fin furuskog før utsikten mot Trondheimsfjorden åpner seg. Da er man inne i Ørin Naturreservat som er oppholdssted for en rekke trekkfugler. I naturreservatet er det båndtvang.

Etter man har passert under E6 går man forbi en hundeluftegård som er åpen for alle. Vi man gå rundtur så holder man seg langs elva og gjennom boligfeltet før man svinger til høyre rundt Ørmelen Bo- og Helsetun. Derfra fortetter rett fram ned Gamlevegen og Feldmakarvegen til man kommer til brua over E6. Etter brua kan man ta til høyre og følge Russervegen, forbi krigskirkegården tilbake til parkeringsplassen. Her er det også toaletter for alle. Turen har ikke lys hele veien, men deler av strekningen. Det er også delvis brøytet på vinteren. Den flotte og tilrettelagte turstien på andre siden av elva i begge retninger kan også anbefales.

Det er også fint å ta denne turen fra Elveparken/Edvart Tangens park. Her kommer det etterhvert en større parkering med toaletter for alle.

Hvordan komme dit: Fra Verdal sentrum kjører du brua over E6 og ut på industriområdet på Ørin. Så følger du skilting til høyre mot Krigskrikegård. Parker på den store parkeringsplassen ved innerst i Russervegen, ikke langt fra Krigskirkegården. (Adresse for å finne fram på GPS: Russervegen 10). Det går også an å ta turen fra andre plasser, for eksempel ved Elveparken/Edvart Tangens park. (63.799904, 11.464461).