Mellom Bakka og Berg - en godt tilrettelagt sti

Stien med det klingende navnet fikk ble i 2023 gjort tilgjengelig for alle fram til utkikkspunktet på Raubakken. Dette sørget frivillige fra Sandvollan IL for. Fra parkeringa på toppen av Bergsbakken går du først innover traktorvei før stien svinger inn langs åker og løvskog. Stien er lett kupert og nokså flat og har grus som underlag. På turens endepunkt er det nydelig utsikt retning Steinkjer og utover Sandvollans kulturlandskap med gårder, åker og eng. Her finnes det benker du kan sette deg ned og nyte utsikten på. Turen er godt skiltet. Her er det ikke belysning på stien og på vinteren er det ikke brøyet.

Det går også an å ta turen videre som rundtur, men den er ikke tilrettelagt for alle. Stien videre er kupert gjennom tett skog og langs åkerkant. Det går også an å parkere ved Heggstad kirke.

Hvordan komme dit: Fra Steinkjer så kjører man E6 sørover til Vist og tar av retning Inderøy og Den Gylne Omvei. Kjør så 5,7 km, og ta av til høyre opp den bratte Bergsbakken. Kjør oppover 1,9 km til det flater ut og du kommer til parkering på venstre side av vegen. Her er det også handicapparkering. Man kan også parkere ved Heggstad kirke. Derfra er det også skiltet.